By Nurfarhana shahira Rosly

Berserah padaMU

Sebentar namun menggamit

Sedang menghala wajah,
Ke permukaan komputer riba,
Yang dicari tidak juga ditemui,
Sambil melayan yang di depan mata,
Tiba-tiba memancar wajah,
Wajah-wajah indah.

Sepertinya,
Berada dalam satu bangunan segi empat sama,
Tingkap buka tutup bergelas kaca,
Daun pintu kelabu dengan dinding putih rona.
Orang di dalamnya seperti pernah berjumpa,
Masing-masing sibuk ke sini sana,
Berbaju putih tanpa lain warna,
Bersama seorang wanita,
Yang tersenyum setiap kali disapa.

Wajah-wajah itu sungguh ceria,
Seperti kanak-kanak baharu mendapat pensil warna,
Bergelak ketawa riang gembira,
Kira-kira seperti aku ada bersama,
Mungkin mahu berkongsi kasih suka dan duka,
Namun tidak lama,
Masing-masing mengemas kerusi meja,
Menyarung bagasi dan mahu berjalan keluar,
Aku melihat terus wajah mereka,
Mahu kemana?

Aku di saat dan ketika,
Mahu dilakar dilukis menggambar suasana,
Mahu ditulis panjang lebarnya,
Biar tidak cukup kain selembar,
Apa aku rasa,
Apa aku seperti mahu sama,
Sama dengan sebegitu rupa,
Gembira,
Dan ceria,
Sekali hati turut bercahaya.

Aku kembali menghadap komputer riba,
Ahh,
Tadinya aku terlelap seketika,
Allah bagi peluang dan masa,
Imbau kenangan zaman remaja,
Bersama bangku dan meja,
Tempat jatuh tidaklah dilupa.

Allah izin merasa,
Menggamit memori seketika,
Indah.

Allah izin menagih,
Rangkulan kasih,
Walau hanya dalam mimpi.
Luarbiasa.

Moga kalian baik-baik sahaja,
Dalam rahmat dan redhaNya.
Hadiahkan pahala Al-Fatihah,
Buat yang telah dahulu bertemu Pencipta.

2709016
11:05 pagi waktu Malaysia
Rindu bangku sekolah
Ipoh, Perak
Moga-moga Allah Redha

No comments:

Post a Comment