By Nurfarhana shahira Rosly

Berserah padaMU

Suatu malam, di pinggir sebuah bandar

Suatu malam,
Lokasi kedai makan kegemaran,
Sekitar Kajang, Selangor,
Aku dan keluarga,
Mengisi perut yang kian berlagu.,
Lantaran petang ke malam mencari sesuatu.

Ketika semua sedang makan,
Kecuali aku,
Kerna pada waktu sebegitu entahlah,
Aku seperti kurang mahu menyuap sesuatu,
Aku memilih untuk menunggu,
Walaupun di atas meja sepertinya memanggil-manggil aku,
Akhirnya mataku terpaku,
Pada sosok yang sangat hampir denganku.

Aku sejak awalnya memang tidak melihat sesuatu,
Sepertinya biasa-biasa sahaja,
Tapi kali ini mata sudah memaku,
Bukan mata sahaja,
Malah diri, rasa, akal dan jiwa.
Semuanya.
Tanpa sedar,
Ada cecair mengalir dari kelopak mataku.
Tanpa aku paksa.

Kaget mereka di mejaku.
Seperti memikir sesuatu.
Mengapa begitu.
Jari aku menunjuk sesuatu.
Dan mereka mengerti
Yang terukir di hati.
Aku menahan untuk tidak sebegitu,
Tapi tidak tahu,
Sebak dada, menangis jiwa.

Buat seorang kamu yang kuat hati,
Yang makannya pada ketika itu penuh teliti,
Lebih kurang hanya dua inci,
Wajahmu dengan pinggan nasi,
Moga kamu terus jangan berhenti,
Walau yang dilihat perlu diteliti,
Ya, aku mengerti.
Bagaimana rasa bila yang dilihat perlu diteliti,
Dan bukan mudah untuk didefinisi,
Apakah itu yang diteliti,
Adakah sama dengan yang realiti,
Atau hanya sekadar benar di hati.

Awak,
Ayuh lari sama-sama.
Patah sayap,
Bertongkat paruh.



280616
Selasa
5: 28 waktu Malaysia
Ipoh, Perak
Moga-moga Allah redha.




No comments:

Post a Comment