By Nurfarhana shahira Rosly

Berserah padaMU

Suatu senja di hadapan Sogo

Di kala orang sibuk melayan
Melayan muzik jalanan
Dengan lagu terhangat di pasaran.
Mataku berhenti di perjalanan.
Lama "dunia sebelahku" berhenti berjalan
Di satu perhentian
Perhentian pengajaran.

Langkah aku masih disitu
Disitu terpaku
Terpaku bersama "dunia sebelahku"
Memerhati dia yang disitu
Dengan lantai menjadi tempat menuggu.

Lama.
Aku terpaku.
Habis lupa sahabat di sisiku
Habis tidak nampak orang orang sibuk berpusu.

Wajah tua itu
Aku amati lama. Sungguh-sungguh aku.

Aku renung wajah lama.
Berkopiah putih.
Wajah lesu.
Di tangan ada sebatang "marker" biru.
Sedang menulis kaligrafi
Menulis Agungnya ALLAH.
Dalam keadaan terbalik.
Aku kagum.
Perhati penuh teliti.

Wajah tua itu tidak membisu
Terusan bercakap.
Bercakap mengenai kitab agung Al-Quran
Yang dibiar debu tanpa sentuhan.
Aku yakin.
Wajah tua itu jelas kesal.
Kesal yang aku pasti setelah melalui apa yang dilihat.
Aku tidak tahu apakah cerita sebaliknya.
Tapi aku mengerti pesanan wajah tua itu.

Renung aku lama.

Perlahan berjalan ke kereta.

Diam.

Wahai atuk.
Cucu disini
Belajar sesuatu.
Ilmu.
Cucu akan simpan.
Dalam hati.
Lubuk paling dalam.
Semoga atuk terus diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment