By Nurfarhana shahira Rosly

Berserah padaMU

Tanah bikin tenang

Mula melihat biru
Bersama sayap jentera
Hati kadang dupdap terasa
Sepanjang masa 
Menyebut namaNya.

Bukan apa, 
Kali pertama.
Teringat pula 
Kisah menggamit rasa.

Dari atas di tepi sayap
Aku lihat.
Pandang hijau petak-petak
Bendang dan bangunan rendah
Ini fenomena
Fenomena buat aku jatuh cinta
Fenomena yang hanya aku
Hanya mungkin aku yang rasa
Ini fenomena
Fenomena jiwa
Bila aku jatuh cinta
Dengan apa yang dilihat mata.

Di bumi ini aku jatuh
Jatuh dengan fenomena
Fenomena keramahan manusia
Fenomena manusia yang aku rasa
Bukan biasa
Malah luar biasa.
Buat aku getar jiwa
Betapa aku merasa
Ini luarbiasa.

Sudut pandang jiwa-jiwa
Jiwa yang aku pandang mesra
Yang aku pandang jarang ada di mana-mana
Malah lokasi yang sering aku berada
Menyentak jiwa!

Ini rasa, 
Hanya Allah yang dapat rasa

Aku jatuh cinta.

Keramahan bicara
Kelembutan suara dan tutur kata
Keindahan alam sekitar
Dan yang paling impak besar
Ada cinta bukan pada dunia.
Bukan sekadar ada
Malah banyak jumlahnya.

Tanah ini
Bikin aku jatuh cinta
Jatuh cinta pada kuasaNya
Jatuh cinta dengan orang yang menyintaiNya
Jatuh cinta dengan mereka yang cintanya bukan pada dunia.

Ya Allah, 
Terima kasih beri aku sebelah lagi nikmat merasa
Melihat walau bukan jelas dan nyata
Betapa aku merasa
Dalamnya
Dalam sekali
Rasa bahagia bersama 
Dengan orang yang meletakkan cintanya bukan pada dunia
Cinta mereka
Hanya pada pemilik jiwa.

Aku jatuh cinta
Di bumi Yogyakarta. 
8-12 Mei 2014

No comments:

Post a Comment