By Nurfarhana shahira Rosly

Berserah padaMU

Perjalanan Ramadhan 1436 Hijrah

#Bahagian 2

Langkah kaku,
Kaku seolah dipaku,
Dipaku rasa pilu,
Pilu menikam kalbu,
Kalbu yang kelabu,
Kelabu ditelan arus waktu,
Waktu itu, dimanakah aku?

Aku tenung lama,
Lama sehingga lupa,
Lupa aku berdiri lama,
Lama merenung mata,
Mata yang terus terkesima,
Terkesima memandang apa,
Apa itu, apakah dia?

Langkah kaki makin berani,
Berani membawa hati,
Hati yang sekian lama sepi,
Sepi mencari erti,
Erti akal budi,
Budi membina jati diri,
Jati diri yang kadang kala berlari,
Berlari sambil mencari,
Mencari lagi, apakah dia?

Lama.
Terkesima.
Tak berkelip mata.

Hati aku menangis.
Hati aku merintih.
Hati aku terhiris.

Putih.
Aku lihat putih.

Dan mereka,
Tersenyum mesra,
Ketika bersua muka.

Aku kembali merintih.

Hatiku jatuh,
Jatuh terjelepok,
Terjelepok teruk,
Teruk.

"Allahuakbar, allahukbar".

Hatiku bangkit.
Rapatkan saf.
Allahuakbar.

Ketika itu,
Hari tu,
Masa lalu.

Ketika ini,
Hari ini,
Masa kini.

Allah, ampuni aku. Pimpinlah diriku Ya Allah.



*Ramadhan bulan mulia, membawa aku kembali mencari erti akal budi. Akal budi di sebalik keizinan Allah memberikan kehidupan sementara di alam duniawi. Merinduimu Ramadhan. Izinkan kami bertemu Ramadhan 1437 Hijrah, Ya Allah.

25/07/2015
10.13 malam.
Kolej Kediaman.
9 syawal


No comments:

Post a Comment